Puoluekokousaloite: Maa- ja metsätalousministeriö lakkautettava

Tämä on Helsingin Edistyskokoomuksen aloite Kansallinen Kokoomus rp:n varsinaiseen puoluekokoukseen Tampereella 14.–16.6.2024. Lisätietoa puoluekokouksesta täällä.

———-

Suomalainen yhteiskunta ja talous elävät jatkuvassa muutoksessa, mikä asettaa hallintorakenteillemme uusia vaatimuksia. Jotta Suomi voisi menestyä kansainvälisessä kilpailussa ja vastata nyky-yhteiskunnan monimutkaisiin haasteisiin, tarvitsemme tehokkaampia ja joustavampia hallintorakenteita. Tässä yhteydessä esitämme, että maa- ja metsätalousministeriön lakkauttaminen ja sen tehtävien siirtäminen elinkeinoministeriöön ja ympäristöministeriöön olisi strategisesti tehokas ja taloudellisesti järkevä ratkaisu.

Maa- ja metsätalouden integrointi elinkeinoministeriön alle mahdollistaisi yhtenäisemmän ja kattavamman strategian luomisen suomalaisen elinkeinoelämän monipuolistamiseksi ja kansainvälistämiseksi. Elinkeinoministeriöllä, jonka keskeisenä tehtävänä on edistää yritystoiminnan kasvua ja kansainvälistä kilpailukykyä, olisi paremmat valmiudet yhdistää maa- ja metsätalouden potentiaali osaksi laajempaa talouspoliittista visiota, edistäen samalla innovaatioita ja kestävää kehitystä.

Siirtämällä maa- ja metsätalousministeriön ympäristövastuu ympäristöministeriölle varmistettaisiin, että maatalouden ja metsätalouden ympäristövaikutukset arvioidaan osana kokonaisvaltaista ympäristöpolitiikkaa. Tämä mahdollistaisi tavoitteellisemman ja yhtenäisemmän lähestymistavan luonnonvarojen kestävään käyttöön ja ilmastonmuutoksen torjuntaan.

Hallinnollisten tehtävien keskittäminen ja päällekkäisten toimintojen poistaminen vähentäisivät byrokratiaa ja säästäisivät veronmaksajien varoja. Tämä nopeuttaisi päätöksentekoprosesseja ja lisäisi hallinnon läpinäkyvyyttä sekä vastuuvelvollisuutta.

Nykyaikainen yhteiskunta edellyttää hallintorakenteilta kykyä vastata nopeasti taloudellisiin, ympäristöllisiin ja sosiaalisiin muutoksiin. Maa- ja metsätalousministeriön tehtävien uudelleenorganisointi tukee tehokkaamman ja yhtenäisemmän hallinnon luomista, palvellen paremmin sekä kansalaisia että ympäristöä.

Edellä mainituin perustein Helsingin Edistyskokoomus ry esittää, että

Hyväksyessään aloitteen puoluekokous velvoittaa puoluehallitusta sekä kehottaa eduskuntaryhmää toimimaan maa- ja metsätalousministeriön lakkauttamiseksi ja sen tehtävien siirtämiseksi työ- ja elinkeinoministeriöön sekä ympäristöministeriöön.

Edellinen

Puoluekokousaloite: Apteekkitalous ja -markkina uudistettava