Puoluekokousaloite: Apteekkitalous ja -markkina uudistettava

Tämä on Helsingin Edistyskokoomuksen aloite Kansallinen Kokoomus rp:n varsinaiseen puoluekokoukseen Tampereella 14.–16.6.2024. Lisätietoa puoluekokouksesta täällä.

———-

Pääministeri Orpon hallitusohjelmassa nostetaan esiin tarve apteekkimarkkinan uudistamiselle. Hallitusohjelman mukainen valmistelu onkin käynnistetty sosiaali- ja terveysministeriön johdolla. Tavoitteena on parantaa lääkkeiden saatavuutta, alentaa niiden hintoja ja parantaa apteekkipalveluita.

Lääkekustannukset ovat kasvaneet voimakkaasti edellisten vuosikymmenien aikana. Toisaalta tuoreiden selvitysten mukaan Suomessa on varsin korkeat lääkekulut verrattuna esimerkiksi Ruotsiin. Lääkekulut muodostavat myös merkittävän kustannuksen yhteiskunnalle muun muassa Kela-korvauksien muodossa.

Suomi poikkeaa pohjoismaisen apteekkisääntelyn valtavirrasta vanhanaikaisella ja elinkeinovapautta voimakkaasti rajoittavalla sääntelyllä. Yksi keskeinen seikka tässä sääntelyssä on, että vain proviisori voi omistaa apteekin. Tämä on historiallinen jäänne ajalta, jolloin apteekkari itse saattoi valmistaa lääkkeitä. Nykyinen apteekkien omistajuusrajoite on perusteeton poikkeus perustuslain turvaamaan elinkeinovapauden periaatteeseen. Elinkeinovapauden ulottaminen myös apteekkimarkkinaan edistää yrittäjyyttä, kilpailua, lisää taloudellista tehokkuutta ja lisää kuluttajien valinnanmahdollisuuksia.

Apteekkimarkkinaa tulisi myös uudistaa lääkkeiden vähittäisjakelujärjestelmän rakenteellisella uudistamisella. Esimerkkiä kannattaa ottaa Euroopan tehokkaimmasta, Ruotsin, mallista. Sen mukainen lääkkeiden vähittäismyyntijärjestelmä olisi noin 250 miljoonaa euroa nykyistä mallia kustannustehokkaampi. Resepti- ja itsehoitolääkkeiden arvonlisäverokannoilla voidaan vaikuttaa säästöjen jakautumiseen suomalaiselle kuluttajalla ja valtiontalouteen. (Apteekkimarkkinan muutoksen taloudelliset hyödyt, Kaupan liitto, 2024). Kaupan liiton tutkimustulokset noudattavat myös sosiaali- ja terveysministeriön vuoden 2020 lääketaksamallien vertailun tuloksia, jossa Suomen järjestelmä havaittiin kalliiksi verrattuna muihin Pohjoismaihin. Apteekkitalouden uudistus on mahdollista toteuttaa lääketurvallisuus huomioiden, sillä muualla Euroopassa apteekkijärjestelmiä on uudistettu laajasti ja lääketurvallisuudesta on kyetty huolehtimaan. Suomessa kannattaa ottaa oppia näistä uudistuksista.

Apteekkitaloutta ja -markkinaa on mahdollista uudistaa siten, että se palvelee kuluttajien etua tehostaen samalla markkinoiden toimintaa ja tukee sekä julkista taloutta että suomalaisten ostovoimaa.

Edellä mainitun perusteella Helsingin Edistyskokoomus esittää, että

Hyväksyessään tämän aloitteen puoluekokous velvoittaa puoluehallitusta ja kehottaa eduskuntaryhmää toimimaan siten, että ne tekevät rakenteelliset muutokset apteekkimarkkinan ja -järjestelmän elinkeinovapautta rajoittavan omistajuusrajoitteen purkamiseksi ja vähittäisjakelujärjestelmän uudistamiseksi.

Seuraava

Puoluekokousaloite: Maa- ja metsätalousministeriö lakkautettava