M.a professori Erkki Ormala kiinnitti erinomaisessa kirjoituksessaan (HS Vieraskynä 30.5.) huomiota EU:n digitaalisen agendaan. Euroopan riidellessä tukipaketeista, on sisäisten ristiriitojen jalkoihin jäänyt myös digitaalisten sisämarkkinoiden rakentaminen. Tulokset näkyvät jo nyt: kaikki uuden ajan jätit tulevat Amerikasta ja Aasiasta.
Digitaalisissa tuotteissa kehittämiskustannukset ovat korkeat, mutta myynti- ja jakelukustannukset matalat. Näissä olosuhteissa 5 miljoonan ihmisen kotimarkkina on lähes sama, kuin jos kotimarkkinoita ei olisi olemassakaan. Suomen yrityksille olisi kuitenkin tarjolla 500 miljoonan ihmisen kotimarkkinat EU:ssa, jos kansalliset kuppikunnat taipuisivat parempaan yhteistyöhön.
Nuorisotyöttömyyden vallassa rimpuileva EU ei ole pystynyt uittamaan lippulaivaksi julistettua digitaalista agendaansa satama-allasta kauemmaksi, kiitos eri suuntaan soutavien jäsenmaiden. Ahkerammasta airotyöstä hyötyisivät etenkin nuoret, sillä vuosina 2004-2009 yhtä internetin hävittämää työpaikkaa kohti syntyikin kehittyneissä maissa 2,6 uutta työpaikkaa.
Suomelle menetys on varsin suuri, sillä meille digitaalisuuden tarjoamat työpaikat olisivat erityisen suotuisia. Digitaalisuuden kauneus on siinä, että maantieteellinen sijainti menettää merkitystään. Suomi voisi olla kerrankin keskellä markkinoita eikä korpea.
Mielestämme Eurooppa tulee keksiä uudestaan ja Suomen paikka on keskellä Eurooppaa. Europarlamenttivaalit pidetään toukokuussa 2014 ja tästä syystä Helsingin Edistyskokoomus haastaa ehdokkaat ja puolueet ottamaan kantaa, miten he näkevät digitaalisuuden mahdollisuudet Suomen ja EU:n näkökulmasta. Mitä he ovat valmiita tekemään, jotta suomalaisilla yrityksillä olisi toimivat kotimarkkinat muussakin kuin perunassa ja muumimukeissa?
Joona Haavisto, Kalle Salava ja Kimmo Parhiala
Kirjoittajat ovat Helsingin Edistyskokoomuksen hallituksen jäseniä.